
SAF forenkler rapportering og kutter utslipp
Oslo
Bedrifer som ønsker å dokumentere utslippsreduksjoner fra forretningsreiser, må følge internasjonale standarder for måling og rapportering – og forstå hvordan ulike modeller for kjøp av SAF fungerer. Med SAF fra AFSN får du troverdig og nøye dokumenterte rapporter på redusert utslipp.
Offsetting vs. insetting – hvorfor SAF er annerledes
Mange selskaper møter i dag økende skepsis rundt karbonkompensasjon, både fra media og investorer, som stiller spørsmål ved ordningenes troverdighet.
SAF er noe annet. I stedet for å kompensere utslipp andre steder, reduserer SAF utslippene direkte innenfor luftfartens egen verdikjede – en løsning kjent som insetting. Følgende på initiativ fra virksomheter blir det og sett på som kutt innen virksomhetens egen verdikjede.
SAF er noe annet. I stedet for å kompensere utslipp andre steder, reduserer SAF utslippene direkte innenfor luftfartens egen verdikjede – en løsning kjent som insetting. Følgende på initiativ fra virksomheter blir det og sett på som kutt innen virksomhetens egen verdikjede.
SAF-sertifikater (SAF CERs) er:
- Knyttet til faktisk drivstoffbruk – de representerer verifiserte reduksjoner som oppstår når fossilt jetdrivstoff erstattes med SAF.
- Tilpasset etablerte energimarkeder – bygget på de samme prinsippene som opprinnelsesgarantier (GOs) i kraftsektoren.
- Utviklet innenfor en sterkt regulert, risikobevisst bransje – som sikrer integritet, sporbarhet og anerkjennelse fra myndigheter.
Støtte til netto-null-mål
Offentlige klimaforpliktelser krever at selskaper kan vise målbar fremgang mot netto-null. SAF bidrar til å bygge bro mellom ambisjon og handling:
- Ved å kjøpe SAF kan virksomheter direkte redusere sine Scope 3.6-utslipp fra forretningsreiser, i tråd med GHG-protokollens prinsipper.
- Disse reduksjonene anerkjennes av Science Based Targets initiative (SBTi), forutsatt at livsløpsdataene er robuste og sertifikatene er korrekt innløst og pensjonert.
GHG-protokollen og Scope 3.6
Greenhouse Gas (GHG) Protocol deler utslipp i tre kategorier, der Scope 3.6 omfatter forretningsreiser i transportmidler som ikke eies eller kontrolleres av selskapet.
Her rapporteres utslipp som reflekterer flyselskapets egne (Scope 1) utslipp og energibruk (Scope 2). Ved å kjøpe SAF kan virksomheter redusere disse utslippene som deretter reflekteres i eget regnskap innen Scope 3.6 – men bare dersom de kan dokumenteres med presise data om volum og oppnådd reduksjon.
Her rapporteres utslipp som reflekterer flyselskapets egne (Scope 1) utslipp og energibruk (Scope 2). Ved å kjøpe SAF kan virksomheter redusere disse utslippene som deretter reflekteres i eget regnskap innen Scope 3.6 – men bare dersom de kan dokumenteres med presise data om volum og oppnådd reduksjon.
Kjøpsmodeller – fysisk SAF og Book & Claim
Fysisk SAF via massebalanse: SAF blandes inn på avreiseflyplassen, og kjøpsvolumet tilskrives selskapet gjennom et massebalansesystem. Dette gir en direkte kobling mellom selskapets reiser og SAF-bruk. AFSNs modell for lokal leveranse sikrer full sporbarhet – fra råstoff til flyets drivstofftank – og gjør rapporteringen mer oversiktlig.
Book & Claim: Når fysisk SAF ikke er tilgjengelig der reisen finner sted, kan virksomheter kjøpe SAF-sertifikater. Disse verifiseres av uavhengige tredjeparter og registreres i åpne registre. Når et sertifikat innløses permanent, låses reduksjonen og kan ikke påberopes av andre.
Book & Claim: Når fysisk SAF ikke er tilgjengelig der reisen finner sted, kan virksomheter kjøpe SAF-sertifikater. Disse verifiseres av uavhengige tredjeparter og registreres i åpne registre. Når et sertifikat innløses permanent, låses reduksjonen og kan ikke påberopes av andre.
Rapporteringskrav og uavhengig verifikasjon
EUs Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), innført i 2024 og under implementering i Norge, vil gradvis pålegge store virksomheter å rapportere klima- og miljøpåvirkning i årsrapportene. I denne sammenheng må SAF-kjøp dokumenteres grundig – inkludert volum, råstofftype, utslippsreduksjon, sertifikatnummer og bekreftet annullering.
For å styrke troverdigheten ytterligere, bør virksomheter gjennomføre uavhengig vurdering av sitt GHG-regnskap, slik at beregningene er i tråd med anerkjente standarder og tåler ekstern revisjon.
Gjennom samarbeidet med SCB tilbyr AFSN SAF Impact Partner-merket – et kvalitetsstempel som bekrefter at dine SAF-relaterte utslippsreduksjoner er uavhengig verifisert mot internasjonale rammeverk som GHG-protokollen og SBTi.
For virksomheter gir dette en ekstra trygghet overfor investorer, myndigheter og interessenter om at rapporteringen er både robust og etterprøvbar.
For å styrke troverdigheten ytterligere, bør virksomheter gjennomføre uavhengig vurdering av sitt GHG-regnskap, slik at beregningene er i tråd med anerkjente standarder og tåler ekstern revisjon.
Gjennom samarbeidet med SCB tilbyr AFSN SAF Impact Partner-merket – et kvalitetsstempel som bekrefter at dine SAF-relaterte utslippsreduksjoner er uavhengig verifisert mot internasjonale rammeverk som GHG-protokollen og SBTi.
For virksomheter gir dette en ekstra trygghet overfor investorer, myndigheter og interessenter om at rapporteringen er både robust og etterprøvbar.
Sikkerhet og standardisering
SAF må oppfylle strenge internasjonale drivstoffstandarder, som ASTM D7566, før innblanding og levering. Dette sikrer at drivstoffet er like trygt som konvensjonelt Jet-A1 og fullt kompatibelt med dagens flyflåte. Sertifiseringssystemer som ISCC og RSB bekrefter at råstoffene oppfyller bærekraftskravene – og at klimaeffekten kan rapporteres pålitelig.
Resultatet
Når disse kravene er oppfylt, kan virksomheter troverdig rapportere reduserte utslipp fra forretningsreiser, dokumentere etterlevelse av anerkjente standarder, og samtidig bidra til en mer bærekraftig luftfartsnæring. Med SAF Impact Partner-merket kan selskaper også vise markedet at deres klimahandling er uavhengig verifisert og i tråd med verdens ledende rammeverk.
