øgrupper i havet sett ovenfra

eSAF og fremtidens flydrivstoff

Oslo

eSAF er et syntetisk flydrivstoff fremstilt ved hjelp av elektrisitet fra fornybare kilder som vind, vann og sol. Gjennom en prosess kalt Power-to-Liquid (PtL) omdannes grønt hydrogen og fanget CO₂ til flytende drivstoff. Resultatet er et jetdrivstoff som kan brukes i dagens flymotorer – uten behov for fysiske biprodukter som brukt matolje eller tallolje.

Fordelene med eSAF

  • Ubegrenset råstoffpotensial – så lenge det finnes fornybar elektrisitet og CO₂-kilder, kan eSAF produseres.
  • Betydelige utslippsreduksjoner – potensielt nær 100 % netto reduksjon i CO₂-utslipp sammenlignet med fossilt jetdrivstoff.
  • Full kompatibilitet – eSAF kan blandes inn i dagens drivstoffsystemer og brukes i eksisterende flymotorer.
  • En langsiktig løsning – etter hvert som biologiske råstoff blir knappere, kan eSAF skaleres for å møte økende etterspørsel.

Hvordan teknologien fungerer

Produksjon av eSAF innebærer flere trinn:

  1. Grønt hydrogen produseres ved elektrolyse drevet av fornybar elektrisitet.
  2. CO₂ fanges fra industrielle utslipp eller direkte fra luft (DAC – Direct Air Capture).
  3. Hydrogen og CO₂ kombineres i en kjemisk prosess, for eksempel Fischer–Tropsch-syntese.
  4. Resultatet er et flytende drivstoff med de samme egenskapene som konvensjonelt jetdrivstoff.
Denne Power-to-X-teknologien, ofte kalt Power-to-Liquid, er kompleks og energikrevende, men regnes som det store gjennombruddet – den hellige gral for fremtidens luftfart.

Store muligheter for produksjon av eSAF i Norge

Norge har unike forutsetninger for produksjon av eSAF – med rikelig tilgang på fornybar energi og stabile CO₂-kilder. Flere pilotprosjekter undersøker nå hvordan eSAF kan produseres lokalt.

Det er likevel usikkert når og i hvilket omfang dette vil realiseres, og kommersiell produksjon i stor skala forventes tidligst mellom 2030 og 2035.

AFSN er klare når markedet er klart

Uansett hvor og når produksjonen starter, vil AFSN være beredt til å forsyne det norske markedet med eSAF så snart det blir tilgjengelig. RefuelEU-mandatet er allerede innført og øker gradvis andelen SAF i flydrivstoff. Fra 2030 vil dette mandatet også inkludere et eget delmål for eSAF – slik at syntetiske drivstoff blir en integrert del av de lovpålagte innblandingskravene.

Viktigst er at SAF-en AFSN leverer til bedriftskunder ligger utover de pålagte volumene. Det betyr at investeringene deres skaper tilleggseffekt i klimaregnskapet – reduksjoner som ikke ville skjedd gjennom regulering alene.

«Fly smart»

Målet er å gjøre luftfarten like tilgjengelig – men langt mer bærekraftig. Med SAF og eSAF kan fremtidens reiser være like frie og tilgjengelige som i dag, samtidig som det gir et langt lavere klimaavtrykk.

Erlend Sjuve

Vil du vite mere?

Erlend Sjuve

Commercial Executive

+47 403 29 259