
eSAF og fremtidens flydrivstoff
Oslo
eSAF er et syntetisk flydrivstoff fremstilt ved hjelp av elektrisitet fra fornybare kilder som vind, vann og sol. Gjennom en prosess kalt Power-to-Liquid (PtL) omdannes grønt hydrogen og fanget CO₂ til flytende drivstoff. Resultatet er et jetdrivstoff som kan brukes i dagens flymotorer – uten behov for fysiske biprodukter som brukt matolje eller tallolje.
Fordelene med eSAF
- Ubegrenset råstoffpotensial – så lenge det finnes fornybar elektrisitet og CO₂-kilder, kan eSAF produseres.
- Betydelige utslippsreduksjoner – potensielt nær 100 % netto reduksjon i CO₂-utslipp sammenlignet med fossilt jetdrivstoff.
- Full kompatibilitet – eSAF kan blandes inn i dagens drivstoffsystemer og brukes i eksisterende flymotorer.
- En langsiktig løsning – etter hvert som biologiske råstoff blir knappere, kan eSAF skaleres for å møte økende etterspørsel.
Hvordan teknologien fungerer
Produksjon av eSAF innebærer flere trinn:
- Grønt hydrogen produseres ved elektrolyse drevet av fornybar elektrisitet.
- CO₂ fanges fra industrielle utslipp eller direkte fra luft (DAC – Direct Air Capture).
- Hydrogen og CO₂ kombineres i en kjemisk prosess, for eksempel Fischer–Tropsch-syntese.
- Resultatet er et flytende drivstoff med de samme egenskapene som konvensjonelt jetdrivstoff.
Store muligheter for produksjon av eSAF i Norge
Norge har unike forutsetninger for produksjon av eSAF – med rikelig tilgang på fornybar energi og stabile CO₂-kilder. Flere pilotprosjekter undersøker nå hvordan eSAF kan produseres lokalt.
Det er likevel usikkert når og i hvilket omfang dette vil realiseres, og kommersiell produksjon i stor skala forventes tidligst mellom 2030 og 2035.
Det er likevel usikkert når og i hvilket omfang dette vil realiseres, og kommersiell produksjon i stor skala forventes tidligst mellom 2030 og 2035.
AFSN er klare når markedet er klart
Uansett hvor og når produksjonen starter, vil AFSN være beredt til å forsyne det norske markedet med eSAF så snart det blir tilgjengelig. RefuelEU-mandatet er allerede innført og øker gradvis andelen SAF i flydrivstoff. Fra 2030 vil dette mandatet også inkludere et eget delmål for eSAF – slik at syntetiske drivstoff blir en integrert del av de lovpålagte innblandingskravene.
Viktigst er at SAF-en AFSN leverer til bedriftskunder ligger utover de pålagte volumene. Det betyr at investeringene deres skaper tilleggseffekt i klimaregnskapet – reduksjoner som ikke ville skjedd gjennom regulering alene.
Viktigst er at SAF-en AFSN leverer til bedriftskunder ligger utover de pålagte volumene. Det betyr at investeringene deres skaper tilleggseffekt i klimaregnskapet – reduksjoner som ikke ville skjedd gjennom regulering alene.
«Fly smart»
Målet er å gjøre luftfarten like tilgjengelig – men langt mer bærekraftig. Med SAF og eSAF kan fremtidens reiser være like frie og tilgjengelige som i dag, samtidig som det gir et langt lavere klimaavtrykk.
